Toen Expo 2025 in Osaka ten einde liep, hielden bezoekers blijvende herinneringen aan het Belgische paviljoen, niet alleen vanwege de opvallende architectuur en innovatieve tentoonstellingen, maar ook vanwege het levendige muziekprogramma. Van hedendaagse pop en elektronische beats tot traditionele ensembles en avant-gardistische optredens: het paviljoen bood een rijke auditieve reis die de diversiteit en creativiteit van België vierde.
Gedurende de hele Expo bood het paviljoen onderdak aan een buitengewone line-up van Belgische artiesten, zorgvuldig samengesteld als aanvulling op het overkoepelende thema van menselijke regeneratie. Het programma bracht gevestigde namen, rijzende sterren en unieke experimentele acts samen en creëerde momenten die nog lang na het einde van de muziek bij het publiek bleven nazinderen.
De dynamische muziekscene van België kwam tot uiting in optredens van Compact Disk Dummies, wiens electropunk-energie de geest van de moderne Belgische popcultuur wist te vangen, en Buscemi, wiens fusie van jazz, house en afrobeat een verfijnde, sfeervolle achtergrond vormde. Singer-songwriter ISE wist het publiek te boeien met haar emotionele stem, terwijl ocarina-virtuoos Tom Vanopphem het publiek een zeldzaam kijkje gaf in de veelzijdigheid van de Belgische muziektraditie.
Het podium van het paviljoen bood ook een podium aan de hedendaagse pop- en electro-scene van België, met artiesten als Alice on the Roof, Red Sebastian en le talu, wier gedurfde, genreoverschrijdende optredens een weerspiegeling waren van de artistieke innovatie en het streven naar inclusiviteit van het land. Ondertussen zorgden Orlane, een zangeres uit Luik, en de indiepopband Portland voor filmische, emotionele ervaringen die de bezoekers aan het einde van de Expo in vervoering brachten.
Speciale themaweken voegden nog meer diepgang toe aan het muziekprogramma. Tijdens de Peace, Human Security & Dignity Week werden optredens van Red Sebastian, le talu, Alice on the Roof en Jaouad Alloul, die de multimediashow Walking Home presenteerde, vermengd met muziek, identiteit en verhalen, wat een krachtig effect had. Het paviljoen was ook het toneel van unieke samenwerkingen, waaronder de livebandbegeleiding van de Japanse stomme film Fuun Jo Shi, waarbij visuele en muzikale kunst werden gecombineerd tot een onvergetelijke ervaring.
De nationale trots van België kwam ook volledig tot uiting tijdens de Nationale Feestdag, met optredens van Armand Magic, Mentissa, Helena, Mustii, Floris and the Flames en een selectie van getalenteerde dj's, waaronder DJ Daddy K, DJ ZYKO en DJ Nick Sanchez. Traditionele ensembles, zoals de Ommegang van Brussel en het Nishinomiya Boys and Girls Choir, voegden ceremoniële gravitas toe en brachten een evenwicht tussen hedendaagse pop en historische culturele uitingen.
Regionale weken benadrukten de culturele rijkdom van de verschillende gemeenschappen in België: tijdens de Waalse Week waren Avant Gardey, Kentomori en de Echasseurs de Namur te zien, terwijl tijdens de Vlaamse Week de Crossbones Trombones, Shuffles from Brussels en Daniel Verstappen te gast waren. Tijdens de Brusselse Week waren er dansvoorstellingen van Isabella Soupart naast de Ommegang, waarbij muziek, beweging en erfgoed samenkwamen.
De integratie van dit diverse muzikale programma was essentieel voor het succes van het paviljoen. Muziek creëerde een onmiddellijke, emotionele band met de bezoekers en overstijgt taal- en cultuurbarrières. Het bevorderde de betrokkenheid, bracht de Belgische creativiteit tot leven en faciliteerde een betekenisvolle culturele uitwisseling met het Japanse publiek en daarbuiten.
Terugkijkend was de muzikale reis van het paviljoen meer dan een reeks optredens – het was een viering van België zelf: zijn talent, zijn diversiteit en zijn vermogen om te inspireren.
Nu Expo 2025 ten einde loopt, klinkt de echo van deze optredens nog na, als een herinnering aan hoe muziek culturele verhalen naar een hoger niveau kan tillen en verbindingen kan creëren die veel verder reiken dan het podium.
