Skip to content

Onze missie

De deelname aan internationale tentoonstellingen zoals Expo 2025 Osaka helpt België bij het uitbouwen van zijn reputatie, alsook de reputatie van de verschillende regio’s en gewesten.

BelExpo

Deelname aan internationale tentoonstellingen

België heeft een jarenlange traditie wat betreft de deelname aan internationale tentoonstellingen, zowel wereldtentoonstellingen als internationale horticulturele en gespecialiseerde tentoonstellingen. België mocht in de geschiedenis ook al enkele keren host zijn van een wereldtentoonstelling.

Expo 1958 is daar het bekendste voorbeeld van. In het kader van die tentoonstellingen bouwt BelExpo Belgische paviljoenen en tuinen en vertegenwoordigt BelExpo de federale en regionale overheden en instanties op een internationaal front.

BelExpo

Meer informatie...

De deelname aan internationale tentoonstellingen zoals Expo 2025 Osaka helpt België bij het uitbouwen van zijn reputatie, alsook de reputatie van de verschillende regio’s en gewesten.

Een Belgisch paviljoen of een Belgische tuin is een extensie van België in het buitenland en heeft als doel belangstelling voor België op te wekken, om op die manier bezoekers en investeerders naar België te lokken. Die paviljoenen en tuinen helpen de kennis over België in het buitenland uit te breiden.

Ze lenen zich ertoe de Belgische economie, innovaties en sterktes tentoon te stellen en op die manier Belgische producten, diensten en oplossingen BelExpo in de spotlight te zetten. BelExpo ondersteunt België federaal en regionaal om de economie, industrie en academische sterkten te promoten.

BelExpo_RGB
teunard-droog-aBt0GG5muNk-unsplash

Een wereldtentoonstelling lokt een heel uitgebreid publiek van toeristische bezoekers, tot gezinnen, zakenmensen en veel meer. Elk van die bezoekers is op zoek naar iets anders: emoties, spanning, informatie, connecties leggen, netwerken, enzoverder. Elk deelnemend land doet zijn uiterste best om de bezoekers exact dat te bezorgen in hun eigen paviljoen.

Het doel van wereldtentoonstellingen is de laatste jaren aan het verschuiven. Waar het begon als een kans om de huidige stand van de industriële en wetenschappelijke vooruitgang te tonen, ligt nu meer en meer de focus op de branding van landen en het imponeren en entertainen van bezoekers. Tegenwoordig is het even belangrijk om alle delen van België als land voor te stellen en het imago van ideale partner op verschillende fronten hoog te houden.

België heeft namelijk veel sterke punten: de levenskwaliteit is hoog; ons land bezit de nodige knowhow om culturele én wetenschappelijke projecten uit te bouwen; ons unieke ecosysteem focust op vooruitgang... De Belgische paviljoenen reflecteren dus België en al zijn onderdelen. Naast de bovengenoemde sterke punten, wordt er ook van de gelegenheid gebruikgemaakt om België te promoten aan de hand van de klassieke, wereldberoemde specialiteiten, zoals onder andere de Belgische chocolade, het Belgisch bier en andere gastronomische en bijkomende specialiteiten.

Wereldtentoonstellingen bieden de kans om België op de kaart te zetten en de kennis over ons land wereldwijd te vergroten. De complete bezoekerservaring is de laatste jaren belangrijker en belangrijker geworden. Dat betekent dat de deelnemende landen moeten zorgen voor een innemende ervaring, zowel offline als online.

Dat zorgt meteen ook voor de perfecte gelegenheid om samenwerkingen te creëren tussen verschillende landen en regio's. De hele beleving moet kloppen voor de bezoeker, of die bezoeker nu virtueel of fysiek aanwezig is, of als toerist of professioneel de expo bijwoont.

cosmin-serban-mhfeTdhkia0-unsplash
alex-vasey-Vr0VSx36zmc-unsplash

Onze visie voor...

Expo 2025 Osaka

De Belgische deelname aan Expo 2025 Osaka moet bevorderlijk zijn voor de Belgische economie en industrie. De deelname zal voor Belgische stakeholders de deuren openzetten naar belangrijke, internationale samenwerkingen, naar investeringen en naar nieuwe opportuniteiten.

Expo 2025 Osaka biedt een soort neutrale grond voor landen om samen aan tafel te zitten en relaties uit de grond te stampen, waar de contacten misschien eerst slechts oppervlakkig verliepen.

De relatie tussen België en Japan zal op alle vlakken een boost krijgen en versterkt worden. België mikt erop om dankzij de deelname aan Expo 2025 Osaka meer partnerschappen te sluiten en de toegankelijkheid van de Japanse markt te vergroten voor Belgische bedrijven, organisaties en individuen, alsook in de omgekeerde richting te werken.

Expo 2025 Osaka moet de deuren naar België eveneens wagenwijd openzetten. De veelal Japanse bezoekers moeten getriggerd worden door onze deelname en het Belgische paviljoen. Het Belgische paviljoen is een weerspiegeling van België. Bezoekers moeten een vernieuwend idee krijgen van België. Dat idee moet hen naar het ‘echte’ België doen afreizen, zowel als toerist als voor zakelijke opportuniteiten. Dat geldt niet alleen voor Japanse bezoekers natuurlijk.

België zal zich positioneren als marktleider op het vlak van gezondheidszorg, life sciences en algemener ‘Saving Lives’. Wist u dat België in 2021 op nummer 9 stond in de World Index of Healthcare Innovation? Niet alleen dat, maar binnen Europa staat de Belgische gezondheidszorg op nummer #4.

Bovendien staat België op de tweede plaats in de Europese biotech-ranglijst. België is een van de marktleiders op het gebied van biowetenschappen, gezondheidszorg en wetenschappelijk onderzoek. Dat is exact wat we zullen laten zien in het Belgisch paviljoen en dat is exact wat buitenlandse investeerders zal aantrekken naar België.

Het Belgische, Brusselse, Vlaamse en Waalse brand moet verder gepromoot worden. België en zijn deelstaten zullen zich positioneren als een klein maar sterk land, met veel opportuniteiten.

bernardo-lorena-ponte-uZn_kKjNS4I-unsplash

Meer informatie nodig?

Wil je meer informatie over BelExpo, onze visie en onze motivatie om deel te nemen aan internationale expo's? Neem contact met ons op!