
BelExpo werft aan
Communication Manager
Ontdek hieronder alle facetten van de job en solliciteer ten laatste op 14 juni 2022 (de volledige vacature ishier beschikbaar).
Wie zijn we ?
BelExpo voert met een klein team grote projecten uit. Dat impliceert dat iedereen onmisbaar is en de vrijheid heeft om autonoom te werken.
We coördineren de deelname van België aan internationale expo's en wereldtentoonstellingen. Elke
tentoonstelling vergt maanden of zelfs jaren voorbereiding, en dus is de functie heel afwisselend. Geen
enkele dag lijkt op de vorige of de volgende.
Op Expo 2020 Dubai hebben we een 'Belgisch paviljoen' gebouwd. Miljoenen mensen brachten het een
bezoek uit interesse voor de architectuur, voor de voorgestelde mobiliteitsoplossingen of voor een event
op ons dakterras bijvoorbeeld. Het geboekte succes geeft het team dan ook veel voldoening.
We zijn goed omringd om zo'n resultaat te kunnen bereiken. BelExpo organiseert de Belgische deelname aan expo's in samenwerking met een aantal partners. Verschillende beleidsniveaus bundelen de krachten: het federale én de gewesten en gemeenschappen. Ook bedrijven en wetenschappelijke en culturele actoren dragen hun steentje bij. Momenteel tonen we typische bloemen en planten van bij ons op de tuinbouwtentoonstelling Floriade Expo 2022 (in de buurt van Amsterdam).
En in 2025 opent het Belgische paviljoen tijdens Expo 2025 Osaka de deuren in Japan. Daar zal alles in het
teken staan van 'Saving Lives'. Voor die twee evenementen (Floriade en Expo 2025 Osaka) willen we ons
team versterken.
In een notendop: het gaat om een boeiende job die je in contact brengt met veel mensen en die je een
tastbare boodschap laat overbrengen.
Kers(en) op de taart: je krijgt 31 vrije dagen per jaar, mag tot drie dagen per week telewerken en kan
terecht in een makkelijk bereikbaar kantoor in Brussel, vlakbij het Noordstation en het metro/tramstation
Rogier.
Inhoud van de functie
- Je maakt verschillende types (afbeeldingen en teksten) content aan die je op onze website www.belexpo.be plaats (in je moedertaal) en op onze sociale media (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn - overwegend in het Engels) publiceert.
- Je werkt een externe communicatiestrategie en een bijbehorend plan uit.
- Je analyseert het succes van onze online media, optimaliseert de resultaten en bouwt een community uit (reageren op vragen en opmerkingen).
- Je stelt persdossiers samen, schrijft persmededelingen, bereidt interviews voor en onderhoudt
- contacten met Belgische en buitenlandse journalisten.
- Je staat in voor de media-monitoring rond de tentoonstellingen.
- Je staat in voor de lay-out van externe documenten (uitnodigingen, sponsorbrochures …).
- Je werkt mee aan de algemene coördinatie van projecten (vergaderingen met onze partners bijwonen, dossiers opvolgen …).
- Je helpt evenementen (persconferenties, bedrijfspresentaties, 'Belgium National Day' in het paviljoen …) organiseren.
Profiel
- Je weet hoe je webteksten moet schrijven en bent gewend teksten voor online media op te stellen.
- Je bent creatief en autonoom.
- Je haalde een diploma communicatie, communicatiemanagement, journalistiek, vertaler, tolk, taal- en letterkunde of filologie.
- Je schrijft berichten voor sociale media in het Engels en hebt een uitstekende kennis van het Nederlands of het Frans.
- Je bent terdege vertrouwd met projectbeheer.
- Je hebt teamspirit en onderhoudt goede relaties met onze externe partners.
- Je bent vertrouwd met de volgende software óf bereid ermee te leren werken: InDesign, Photoshop, Illustrator.
Troeven
- Degelijke kennis van een andere landstaal.
- Basiskennis Drupal.
Opleidingsniveau
- Hoger onderwijs van het korte type
Wij bieden
Duur van het contract: het contract loopt voor 12 maanden en kan worden verlengd (in functie van je
interesse en je competenties)
Voltijdse betrekking
Je wordt voor bepaalde duur aangeworven in loonschaal B1 (technisch expert)
Bezoldiging
Minimum startloon: 28.682,74 euro (bruto jaarloon, aangepast aan de huidige index, wettelijke toelagen
niet inbegrepen).
Voordelen
- telewerk
- je kan een tweetaligheidstoelage aanvragen
- tussenkomst in de hospitalisatieverzekering
- gratis gebruik van het openbaar vervoer voor woon-werkverkeer
- gebruik van een smartphone van de dienst met data-abonnement
- je kan een vergoeding aanvragen voor je woon-werkverplaatsingen met de fiets
- makkelijk bereikbaar via het openbaar vervoer
- voordelen en interessante aanbiedingen, dankzij de Fed+-kaart
- bedrijfsrestaurant met democratische prijzen
- flexibele werkuren binnen de 38-uren werkweek
- 31 verlofdagen per jaar
Meer weten over de functie of de selectieprocedure ?
Aldwin Dekkers - Commissaris-generaal
Belgisch Commissariaat-generaal voor Internationale Tentoonstellingen
02 277 66 21
aldwin.dekkers@economie.fgov.be
Voorwaarden voor deelname
1. Vereist diploma vereist op de uiterste datum van inschrijving:
- Diploma hoger onderwijs (bv. graduaat, professionele bachelor, kandidatuur, transitiebachelor) afgeleverd door een Belgische hogeschool of universiteit na minstens 2 of 3 jaar studie in een opleiding communicatie, communicatiemanagement, journalistiek, vertaler, tolk, taalkunde en literatuur of filologie
2. Om je kandidaat te stellen: bezorg ons vóór de uiterste inschrijvingsdatum een zo volledig mogelijk
cv en een motivatiebrief om je vaardigheden, kennis en geleverde prestaties te illustreren
(bijvoorbeeld via publicaties op sociale media, je eindwerk ...)
Selectieprocedure
Selectieproeven
1.1. Stap 1: Cv-screening
Enkel cv's gekoppeld aan het gevraagde diploma en de vereiste ervaring komen voor stap 2 in
aanmerking.
De eerste stap staat gepland rond midden juni.
1.2. Stap 2: Gesprek (1 uur) + praktische case (1 uur)
In het gesprek wordt nagegaan of je technische vaardigheden en je gedragscompetenties aan de functieeisen
voldoen. Er wordt ook gepeild naar je motivatie, je interesses en je voeling met het vakgebied.
Vóór de mondelinge proef moet je een case analyseren. Je krijgt de nodige tijd om die case voor te
bereiden. Het is een van de topics die tijdens het gesprek worden aangekaart.
Je cv en motivatiebrief fungeren als bijkomende bron van informatie tijdens het gesprek.
Die proef staat gepland rond de week van 20 juni.
En na de selectieprocedure?
Werd jij gekozen?
De lijst met geselecteerde kandidaten zal bestaan uit de sollicitanten die het best aan de
functiebeschrijving en het competentieprofiel beantwoorden.
Feedback
Na ontvangst van je resultaat voor een selectieproef, kan je binnen 2 maanden schriftelijke feedback
opvragen via het adres floriade2022@economie.fgov.be
Solliciteren
Je kan je kandidaat stellen tot 14 juni 2022 om 23u59.
Stel je kandidaat via een mail naar floriade2022@economie.fgov.be.
Stop bij je cv een motivatiebrief en een kopie van je diploma('s) of van het attest van je diploma(s).